Boerenhart en Dutch Cuisine starten kenniscentrum korte keten
EDE – Boerenhart en Dutch Cuisine zijn een samenwerking aangegaan om nog meer lokale voedselproducten op tafel te krijgen in Nederland. Met een nieuw kenniscentrum korte ketens richten ze zich op voedselmakers, horecabedrijven, overheden en zorginstellingen.
Kenniscentrum
Het opzetten van korte ketens met rechtstreekse levering van verse lokale producten aan horecabedrijven en consumenten wordt steeds populairder. Het past geheel in het overheidsbeleid en biedt boeren perspectieven. Ferdie Olde Bijvank, voorzitter Dutch Cuisine: “Boerenhart is een in de praktijk bewezen voorbeeld van hoe een korte keten lokaal gestalte wordt gegeven. Een keur aan lokale boeren is aangesloten. Er is een online bestelsysteem voor de chef-koks en de distributie naar de horeca is volledig geregeld. Dutch Cuisine sluit ondernemers en chef-koks in de horeca aan. Het wiel voor korte ketens is dus al uitgevonden. Andere regio’s kunnen zo gebruik maken van deze aanpak. Ons gezamenlijke kenniscentrum is de vraagbaak voor horecabedrijven, cateraars, zorginstellingen en overheden die aan de slag willen met korte ketens. Samen brengen we expertise in over onder meer het opzetten van korte ketens, de distributie en het borgen van kwaliteit en levercontinuïteit van streekproducten en culinaire kennis. Hoe kun je bijvoorbeeld met nieuwe bereidingstechnieken groenten laten schitteren op de menukaart of medewerkers meenemen en trainen in de nieuwe Dutch Cuisine manier van koken en eten?”
Voor voedselmakers en consumenten
Het nieuwe Kenniscentrum Korte Ketens is ook het eerste aanspreekpunt voor boeren, tuinders, kwekers en andere voedselmakers die graag via de korte keten willen leveren. Pieter Vink, manager Boerenhart: “De experts van Boerenhart en Dutch Cuisine kunnen daarbij o.a. een rol spelen in matchmaking tussen aanbieders en afnemers en het opzetten van zo’n regionale korte keten. We richten ons ook op het vergroten van de bekendheid en vraag naar lokaal bij de consument, door onder andere recepten met ingrediënten van eigen bodem te delen. Op deze wijze worden verse lokale producten voor iedereen toegankelijk, zowel voor voedselmakers als afnemers.”.
Over Dutch Cuisine
Dutch Cuisine zet zich in voor het bevorderen van de Nederlandse eetcultuur. Daarbij speelt gezond, duurzaam en lokaal geproduceerd voedsel uit het seizoen een belangrijke rol. 130 restaurants en 450 cateringvestigingen in Nederland koken al met de vijf principes van Dutch Cuisine en geven groenten en fruit een hoofdrol op het bord in speciale Dutch Cuisine menu’s en gerechten. Met workshops, opleidingen en inspiratie voor (aankomend) chef-koks, toolkits en materialen voor horecabedrijven, cateraars en keukens van zorginstellingen stimuleert Dutch Cuisine het nieuwe Nederlandse koken en eten en tevens de korte ketens. Meer informatie over Dutch Cuisine is te vinden op www.dutch-cuisine.nl.
5 principes van Dutch Cuisine
Dutch Cuisine hanteert vijf principes die de Nederlandse keuken op de kaart zetten.
1. Cultuur. Het gerecht vertelt waar en in welk seizoen we ons bevinden. Het streven: 80% seizoensproducten, waar mogelijk van Nederlandse bodem, en 20% buiten het seizoen.
2. Gezond. Goed voor ons en onze aarde. Het streven: 80% plantaardige producten en 20% vlees of vis.
3. Natuur. Eerlijk en veelzijdig eten van wat de natuur ons biedt. Het streven: Gebruik van wat de natuur ons biedt, geen gebruik van kunstmatige toevoegingen, werken van kop tot staart en no-waste.
4. Kwaliteit. We kopen, koken en eten bewust. Het streven: Het gebruik van eerlijke kwaliteitsproducten, waar mogelijk biologisch, fairtrade, diervriendelijk, puur, vers en regionaal of lokaal geproduceerd.
5. Waarde. We werken aan resultaten voor morgen. Het streven: we eten en leven gezonder, we laten de aarde beter achter, we verspillen minder, we gunnen de producten een eerlijke prijs en we zorgen voor meer dierenwelzijn.